Páxinas

martes, 1 de maio de 2018

Comentario de "Tecín soia a miña tea"

Tecín soia a miña tea,
sembrei soia o meu nabal,
soia vou por leña ó monte,
soia a vexo arder no lar.
Nin na fonte nin no prado,
así morra coa carrax,
el non ha de virm'a erguer,
el xa non me pousará.
¡Que tristeza! O vento soa,
canta o grilo ó seu compás...
Ferve o pote... mais, meu caldo,
soíña t'hei de cear.
Cala, rula, os teus arrulos
ganas de morrer me dan;
cala, grilo, que si cantas,
sinto negras soïdás.
O meu homiño perdeuse,
ninguén sabe en onde vai...
Anduriña que pasache
con el as ondas do mar;
anduriña, voa, voa,
ven e dime ond'está.

Rosalía de Castro: Follas Novas.


  COMENTARIO 

Este poema de Rosalía de Castro pertence á súa obra Follas Novas publicada en 1880. Este libro é posterior a Cantares Gallegos, que data de 1863 e marca o inicio da etapa literaria denominada Rexurdimento pleno. Rosalía é a autora máis representativa das nosas letras neste século, tanto pola importancia literaria e cultural das súas obras a nivel da nosa lingua, como pola calidade e transcendencia das mesmas para a literatura universal.

A composición consta de 22 versos, na súa maioría octosílabos con rima asonante nos pares, quedando libres os impares. Sería, polo tanto, un romance. Rosalía bota man neste relato desacougante sobre as consecuencias da emigración de varios recursos para remarcar a sensación de soidade: a repetición da palabra soia (anáforas) ou a presenza de léxico marcado negativamente como “carraxe”, “tristeza”, “negras soidás”, “morrer” que denotan claramente  a situación límite que está a vivir o eu lírico... Á enumeración das tarefas cotiás que ela ha de realizar sen axuda (tecer, sementar, ir por leña...) únese a mención de elementos  simbólicos posuidores dun forte carácter de unidade como son o lar, a intimidade de compartir o leito (”el non ha de virme erguer / el xa non me pousará”) ou o caldo para a cea. Todos estes aspectos son pinceladas sentimentais que incrementan a sensación de desacougo e desprotección experimentada pola muller. A situación de  desesperación  é  claramente evidente na hipérbole (“así morra coa carrax”). Dende o punto de vista lingüístico cómpre destacar a  aparición de  castelanismos como “soia”, “si” ou vulgarismos coma “carrax” e “soidás”. A autora reflicte nos seus poemas o galego falado e coloquial. Tamén cabe remarcar a puntuación do texto: os puntos suspensivos, a exclamación e a interrogación indirecta reforzan a sensación de exposición entrecortada  dominada pola emoción.



                         ( Antonio Taracido García: Muller  tecendo nas dunas)



Dentro do poema, que ten como tema a soidade dunha muller provocada pola emigración, pódense distinguir varias partes claramente diferenciadas; unha proposta de estrutura sería a seguinte: a primeira parte  do verso 1 ata o 8, onde o falante lírico expón a súa situación de soidade; a segunda dende o verso 9 ata o 16, onde aparecen o grilo e a rula como confidentes da súa pena. A terceira parte estaría constituída polos últimos seis versos, onde a emigración fica suxerida como causa da ausencia do seu home e a desesperación ante un incerto futuro. Mención especial merecen a presenza dos únicos interlocutores aos que a muller pode dirixir a súa coita: a rula, o grilo e a andoriña. O sons que emiten os cantos dos animais simbolizan o seu pranto e os seus lamentos. A andoriña, ave que frecuentemente aparece vinculada á liberdade, representa aquí a distancia da travesía polo mar que nos ofrece o dato clarificador da emigración a América como causa da ausencia do home. A chamada desesperada da muller escolle a andoriña como destinataria dunha pregunta retórica  sobre o destino do seu namorado. O eixo central do poema son as consecuencias da emigración e a vivencia das mesmas dende a perspectiva dunha muller que se sente abandonada. Tematicamente  pertence, polo tanto, ao núcleo denominado poesía obxectiva-social.

Como conclusión, dicir que este poema incluído na parte “As viudas dos vivos e as viudas dos mortos” de Follas Novas representa precisamente iso: a historia desesperada dunha viúva dun vivo, unha muller que sente como a soidade se apodera dela e que denuncia de xeito indirecto as circunstancias que provocaron esta situación. Rosalía adopta unha vez máis o punto de vista dunha muller para formular unha denuncia das condicións de vida na Galicia do século XIX que provocan que a emigración sexa a única saída. O tema social actúa como unha especie de fondo do cadro (non exento de importancia, máis ben todo o contrario) dos sentimentos da muller, que constitúen o verdadeiro tema do poema: o sufrimento da emigración.