domingo, 26 de novembro de 2017

Comentario dunha cantiga de amigo


Non chegou, madre, o meu amigo,
e hoj'ést'o prazo saído!
     ai, madre, moiro d'amor!

Non chegou, madre o meu amado
e hoj'ést'o prazo passado!
     ai, madre, moiro d'amor!

E hoj'ést'o prazo saído!
Por que mentiu o desmentido?
     ai, madre, moiro d'amor!

E hoj'ést'o prazo passado!
Por que mentiu o perjurado?
     ai, madre, moiro d'amor!

Por que mentiu o desmentido
pesa-mi, pois per si é falido.
     ai, madre, moiro d'amor!

Por que mentiu o perjurado
pesa-mi, pois mentiu a seu grado.
     ai, madre, moiro d'amor.


                          D. Dinís 



Esta composición escrita polo rei  don Dinís é unha cantiga  pertencente á lírica medieval galego-portuguesa. Sabemos que é unha cantiga de amigo porque aparece a palabra amigo, a voz poética é feminina e a temática é amorosa.

Dende o punto de vista formal a composición está dividida en seis estrofas  que constan de dous versos  e un refrán.  Son pareados con rima asonante (a a R) e presentan paralelismo perfecto con leixaprén segundo o seguinte esquema: ABR- A’B’R- BCR- B’C’R- CDR -C’D’R. En canto aos recursos estilísticos, destaca o emprego dunha hipérbole no refrán (moiro de amor) que fai fincapé no estado de desesperación que sofre a namorada.

 Atendendo ao falante lírico podemos dicir que  na cantiga  aparece a voz dunha moza namorada.  Está dirixida á nai, que funciona como confidente da pena  que sente pola ausencia do namorado, dado que este non se presentou á cita que tiñan concertada. O tema é  a tristura producida polo encontro frustrado. Pódense distinguir varias partes na composición e unha certa progresión ou avance narrativo.  Nas dúas primeiras estrofas a amiga cóntalle á  nai que xa pasou o prazo fixado para atoparse co seu amigo e que non se produciu o encontro. Nas dúas seguintes acusa ao amigo de mentirlle e pon en dúbida a súa honestidade (desmentido, perjurado). Finalmente, fai patente o seu malestar criticando duramente ao seu namorado dicindo que mentiu por vontade propia e que cometeu un gran erro xa que el é o único responsable de que non se producira o encontro.  Semella como se a medida que avanza a acción, fose medrando a desesperación da namorada e, por conseguinte, endurecéndose o ton empregado. Na cantiga non aparece ningunha referencia á natureza nin se pode asociar con ningún tipo concreto de ambientación.

Como conclusión, podemos dicir que a cantiga amosa a desesperación e a frustración da amiga ante a imposibilidade de manter un encontro amoroso co seu namorado. Destaca o personaxe da nai, na cal a filla deposita a súa total confianza para manifestarlle a  tristura inicial e o posterior anoxo.  Aínda que o tema da ausencia á cita dos namorados é un tema moi recorrente neste subxénero, esta cantiga presenta como factor de orixinalidade a  dureza con que acusa ao amigo  froito da desolación que a domina.